Varför måste man ha ett BankID?

Det är väl kanske inte ett måste att ha ett BankID, men det är något som underlättar en hel del. Det eftersom att idag är det allt mer vanligt att använda sig av det för att identifera att du är du, på nätet. BankID används för att logga in på banken, för att kunna deklarera, för att låna pengar, så väl som det finns casino med bankid, läs mer här. Förvisso går det att logga in på banken med en bankdosa, men för resten är det som sagt ett måste att ha ett bankid. Det går att ha mobilt bankkid, bankid på fil (på datorn) samt bankkid på kort. Mobilt Bank-ID är en app som du laddar ner till din mobiltelefon eller surfplatta. Bank-ID på fil hämtar du via din internetbank och använder på din dator. Bank-ID på kort kräver en kortläsare, som du får av din bank, och som sedan kopplas till din dator.

BankID används hos de flesta myndigheter, kommuner, banker och i många andra tjänster. Du kan ha BankID i din mobil, på din dator eller på ditt bankkort. Det används då du swishar, handlar online, loggar in på din internetbank, deklarerar eller loggar in hos Försäkringskassan. 

Vem kan få ett BankID?

För att kunna skaffa ett BankID så måste du ha ett svenskt personnummer samt vara kund i någon av de banker som ger ut BankID. Åldersgränsen bestämmer bankerna själva, men vanligast är att du ska ha fyllt antingen 13 eller 18 år. Omyndiga måste alltid ha målsmans godkännande.

Du kan logga in på din bank för att beställa ditt BankID. Det kan skilja sig åt i hur du ska göra. 

Du kan skaffa BankID hos följande banker:

  • Danske bank
  • Forex bank
  • Handelsbanken
  • Ica Banken
  • Länsförsäkringar
  • Nordea
  • SEB
  • Skandia
  • Sparbanken Syd
  • Swedbank
  • Ålandsbanken

Undvik Bank-ID-bedragare och bluffar

Tyvärr är det mycket bedrägerier runt detta med BankID. Så se till att följa dessa fyra säkerhetstips:

  • Ge aldrig ut koder från din bankdosa till en person som ringer upp dig eller kontaktar dig på nätet. Det kan vara en bedragare som försöker beställa ett Bank-ID i ditt namn.
  • Använd aldrig Bank-ID på uppmaning av någon annan. En bedragare kan använda det för att beställa ett Bank-ID i ditt namn och sedan tömma dina konton.
  • Misstänker du att du blivit utsatt för en bedragare – spärra dina Bank-ID och gör en polisanmälan.
  • Aktivera notifiering så att du meddelas om någon annan hämtar ett nytt Bank-ID i ditt namn via appen.

Du kan spärra ditt BankID

Om du tror någon har fått tag på ditt lösenord på ditt BankID, så kan du spärra det. Det kan du göra genom att kontakta din bank. Det via telefon, eller besök på bankkontoret eller via din internetbank. Se till att ha koll på vilka sidor eller tjänster du brukar använda BankID på, så att du spärra även dessa. Kontakta även Skatteverket och kontrollera att ingen har ändrat din adress. Du kan sedan beställa ett nytt bankid via din bank igen på samma sätt som första gången.

19 jul 2021