Bra tips för en bättre hemsida

Idag är det i stort sett ett måste för företag och även organisationer att ha en hemsida. Den sa vara välgjord och genomtänkt. För att du ska kunna skapa en bra hemsida för ditt företag, så har jag tänkt ge dig ett par bra tips på vad du ska tänka på.

Vilka vill du nå?

En av de viktigaste sakerna när du skapar din hemsida är att veta vad det är för målgrupp du har och vad de har för behov. Varför besöker de din hemsida? Vad är det som fångar deras intresse och vad vill de ha ut av att besöka just din sida. Många företag gör misstaget att skriva om vad de själva tycker är viktigt. Men det bör vara fokuserat på vad målgruppen tycker är viktigt. 

Gör det mobilvänligt

Det finns inget värre än att surfa in på ett företags hemsida via mobilen och det inte går att se eller göra något. Idag är det många som väljer att använda sin telefon till att surfa in på olika sidor. Din hemsida bör vara utformad så att den kan visas på bra sätt, oavsett enhet som används. Så se till att det går att använda laptops, surfplattor, telefoner med mera. För att alla besökare ska få en bra upplevelse av hemsidan krävs en responsiv design, dvs att hemsidans utseende anpassas efter besökarens enhet.

Ha bra funktioner

Din hemsida bör ha bra funktioner. Fundera på vad det är du behöver ha. Ska det finnas ett kontaktformulär eller ska besökare kunna ställa frågor, handla, boka tjänster, lämna offerter eller ska din sida bara vara som  marknadsföring mot nya potentiella kunder eller ska hemsidan främst fungera som en informationssida för de som redan kommit i kontakt med företaget på andra sätt?

Ha en överskådlig meny

Allt för många hemsidor har en meny med så mycket saker att det blir totalt oöverskådligt för besökaren. Här gäller det att verkligen tänka igenom vad besökaren är ute efter. Det kan vara idé att rensa bort en del du inte behöver, då sparsamma menyer underlättar för besökarna. 

Ha all viktig information på alla sidor

Du bör se till så att företagets kontaktuppgifter inte bara finns på en särskild kontaktsida. Det är ofta besökare snabbt vill få fram kontaktuppgifter eller öppettider. Se till att dessa finns med på varenda sida, antingen längst ner eller uppe i högra hörnet. Bra är också att ha med en kort beskrivning av företagets verksamhet på varje sida.

Matcha din hemsida med din grafiska profil

Som företag bör du ha en grafisk profil framtagetn. Denna bör även matchas med din hemsida. Dina besökare ska känna igen sig helt enkelt. Det med allt du har som har med företaget att göra. Det kan vara visitkorten, brevpappret, samt då hemsidan som sagt. Använd den visuella identitetens mönster som bakgrund på hemsidan eller som en bård, matcha färgerna så de överensstämmer med företagets färgpalett och se gärna till att samma typsnitt används på både visitkort, faktura och hemsida. 

Ha professionellt innehåll

Allt på hemsidan bör vara proffsigt. Är det bilder, ja anlita då en fotograf att ta dem så väl som det kan vara värt att anlita en copywriter att skriva dina texter. Din hemsida ska vara säljande samt representera ditt företag, så snåla inte!

Mindre är mer

Uttrycket less is more är bra att ta till dig. Ju mer saker du har, desto så rörigare blir sidan och det gör att besökaren kanske väljer att inte stanna kvar på den.

Uppdatera ofta

Det är viktigt att du ofta uppdaterar ditt innehåll. Det gillar både Google och besökare. Du bör göra det ett par gånger per månad. Det visar nämligen att du är aktiv och det uppskattar Google som rankar din sida högre. Sen är det ju så att det även är bra för dina besökare. Om en nyhetssida har senaste uppdatering från två år tillbaka, är risken stor att besökarna tror att företaget har lagt ner verksamheten.

Alla sidor kan vara startsidor

Även om hemsidans startsida är viktig att lägga neer mest energi på, så tänk på att många besökare kommer att göra sitt första besök på en av hemsidans undersidor, och inte på startsidan. Så se till att man även på undersidorna får den information som behövs. Hur kommer sig då detta? Jo, länkar från andra sidor och från google-sökningar, leder inte alltid till startsidan utan lika ofta till en undersida.

30 mar 2021